Cliëntenpunt

Het Cliëntenpunt is er voor jou!

Het Cliëntenpunt is er voor jou! Het is een plek binnen Neos waar ervaringswerkers het herstel van deelnemers ondersteunen. Een plek waar je mag zijn wie je bent. Naast deelnemers zijn medewerkers van Neos en ketenpartners ook van harte welkom.

Het Cliëntenpunt is een vraagbaak en een plek waar je terecht kunt voor een luisterend oor. We zijn er voor vragen rondom wettelijke en gemeentelijke regelingen, de geboden zorg, klachtenprocedures, mogelijkheden, sociale kaart, de Centrale Cliënten Raad, dagbesteding, etc. Maar ook voor een praatje, even stoom afblazen of de spreekwoordelijke koetjes en kalfjes bespreken.

Het Cliëntenpunt biedt een breed scala aan activiteiten in de vorm van trainingen, workshops en andere herstel ondersteunende programma’s altijd in samenwerking met ervaringsdeskundigen. Voor het actuele aanbod kun je het beste met ons contact opnemen omdat het kan wisselen.

Wij zijn bereikbaar op maandag t/m donderdag van 9.00 tot 16.00 uur en op vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur. Omdat we ook regelmatig op locaties zijn, adviseren we je eerst even te bellen of te mailen voor het maken van een afspraak : telefonisch via 06-40921515 en via mail : clientenpunt@neos.nl.

Financiële vraagstukken

Heb je vragen omtrent bewindvoering, schuldhulp of andere zaken waar je met je begeleider niet uitkomt, dan kun je bij ons een afspraak maken om jouw vraagstuk bespreekbaar te maken.

Empowerment-groep

Wil jij je eigen ervaringen delen met betrekking tot je verslaving of ben je op zoek naar herkenning? Kom dan naar de empowerment-groep. Elke week bespreken we een ander herstel thema onder begeleiding van twee ervaringsdeskundigen.

Thema-avond

Dit kunnen verschillende thema’s zijn. Wil je op een informele manier meer te weten komen over dit onderwerp en van onze ervaringsdeskundigen horen hoe zij hiermee omgaan? Kom dan naar onze thema dag of avond. Tijdens onze thema-avond of thema dag, wordt het thema vanuit verschillende kanten belicht.

Herstelgerichte trainingen

(Herstel)trainingen

Hoe word ik een goede buur

‘Hoe word ik een goede buur’ is een cursus waarin je alleen of samen met iemand van het Cliëntenpunt aan de slag gaat, in een workshop/training, met thema’s die belangrijk zijn binnen je eigen traject van uitstroom. Er staan veel tips en oefeningen in waarmee je zelf aan de slag kunt. Daarnaast kunnen wij je persoonlijk ondersteunen en nabespreken wat je over jezelf geobserveerd hebt en hoe jij het ziet.

Assertiviteitstraining en sociale vaardigheden

Dit is een training voor iedere deelnemer om bijvoorbeeld leren nee te zeggen en om te leren gaan met jezelf. Dit is een training van 8 weken 1x per week en word afgerond met een certificaat. Dit kan in een groep van maximaal 8 personen gegeven worden, ook is er een mogelijkheid om dit 1 op 1 te doen als dat voor jou fijner voelt. Meld je aan of doe dit via je begeleider en of trajectbegeleider.

Herstellen doe je zelf

Het Cliëntenpunt is organisator van de cursus ‘Herstellen Doe Je Zelf’. Deze wekelijkse groepscursus gaat over thema’s die met herstel te maken hebben. De grootte van de groep is maximaal 8 personen. Je rondt dit af met een certificaat.

Project life (op aanvraag)

Ook geven wij de hersteltraining, Project Life. Deze is voor jongeren tot 24 jaar en bestaat uit 6 bijeenkomsten, één keer per week. Voor meer informatie neem a.u.b. contact met ons op.

Grip op je knip

Grip op je knip is een training bedoeld voor iedereen binnen Neos, bijvoorbeeld als je gaat uitstromen, leren omgaan met je leefgeld et cetera, kortom iedere deelnemer jong of oud man of vrouw, kan hieraan deelnemen om meer inzicht te krijgen in je financiën. Ook brengen we je administratie op orde (papierwerk enzovoorts) De training bestaat uit 8-10 bijeenkomsten 1x per week, in een kleine groep waarin theoretische en praktische informatie elkaar afwisselen. Om deel te kunnen nemen kan je , of zelf of via jou trajectbegeleider aanmelden. Je rondt dit af met een certificaat.

Psycho-educatie (op aanvraag)

Psycho-educatie modules zijn informatieve bijeenkomsten voor medewerkers over bepaalde problematieken, die vanuit cliëntperspectief worden belicht. Het doel is om medewerkers een inkijk te bieden in de belevingswereld van mensen met bepaalde problematieken die het contact, het behalen van doelen of een goede werkrelatie soms moeilijk maken. Kortom het belichten van de ervaringen/situatie van de kant van de deelnemer. Momenteel beschikt het Cliëntenpunt over programma’s gericht op psychose, depressie en suïcide. Ook medewerkers van organisaties buiten Neos kunnen van dit aanbod gebruik maken.

Ervaring

Bij het Cliëntenpunt kun je als deelnemer maar ook als medewerker terecht voor vragen rondom thema’s die gaan over psychische en maatschappelijke kwetsbaarheden. Denk hierbij aan praktijkervaring rondom o.a. AD(H)D, autisme, PTSS, Borderline, dak- en thuisloos zijn, verslaving, eenzaamheid, stigmatisering. De medewerkers van het Cliëntenpunt hebben hierover de nodige ervaringskennis in huis. Vanuit dit perspectief bieden we ook ondersteuning aan collega’s om een betere aansluiting te creëren bij deelnemers.

Contact

Cliëntenpunt
Hessen Kasselstraat 1
5615 SM Eindhoven
T: 06-40921515
E: clientenpunt@neos.nl

Openingstijden:

Maandag t/m donderdag van 09.00 – 16.00 uur, vrijdag van 09.00 – 12.00 uur

We zijn er voor de deelnemer en medewerker, daarom zien we jullie graag verschijnen bij de locatie van HK1!

 

TOEGANG NEOS

KUN JE HULP GEBRUIKEN?

Voor aanmeldingen of informatie en advies over ons aanbod kun je contact opnemen met de collega’s van Toegang. Zij zijn op werkdagen van 09.00 – 12.30 uur telefonisch bereikbaar op nummer 0800-0117 (gratis). Je kunt ook mailen naar toegang@neos.nl.

Voor aanmeldingen of vragen over de opvang van slachtoffers van Huiselijk Geweld of Opvang voor Gezinnen zijn wij 24 uur per dag, zeven dagen in de week bereikbaar op telefoonnummer 0800-0117 of via mail: bureaudienst@neos.nl.

Spullen doneren?
Wij kunnen als organisatie ook hulp gebruiken. Bijvoorbeeld in de vorm van vrijwilligerswerk of donaties. Heb je kleding of spullen die je wilt doneren voor onze deelnemers? Stuur dan een mail naar klusenverhuisdienst@neos.nl met je gegevens en wat je wilt aanbieden. We nemen dan zo snel mogelijk contact op.

Neem contact op