Cliënten Punt

Het Cliënten Punt is er voor jou!

Het Cliënten Punt is er voor jou! Het is een plek binnen Neos waar ervaringswerkers het herstel van cliënten ondersteunen. Een plek waar je mag zijn wie je bent. Naast cliënten zijn medewerkers van Neos en ketenpartners ook van harte welkom.

Het Cliënten Punt biedt een breed scala aan activiteiten in de vorm van trainingen, themabijeenkomsten en andere herstelondersteunende programma’s altijd in samenwerking met ervaringsdeskundigen. Voor actuele informatie kun je het beste binnenlopen omdat het aanbod van het Cliënten Punt van tijd tot tijd kan wisselen.

Daarnaast is het Cliënten Punt een vraagbaak en een plek waar je terecht kunt voor een luisterend oor. We zijn er voor vragen rondom wettelijke en gemeentelijke regelingen, de geboden zorg, klachtenprocedures, mogelijkheden, sociale kaart, de Centrale Cliënten Raad, dagbesteding, etc. Maar ook voor een praatje, even stoom afblazen of de spreekwoordelijke koetjes en kalfjes bespreken. Loop gewoon een keer binnen, mail of bel ons of kom naar ons toe tijdens de inloopuren op de locatie waar je verblijft.

Inloop / bereikbaarheid

Het Cliënten Punt houdt op vaste tijden inloopspreekuren op de diverse locaties van Neos. Daarnaast kun je wanneer we geopend zijn direct bij ons terecht met vragen, ideeën, klachten en andere zaken. Uiteraard kun je ons ook bereiken via mail en telefoon.

Klachten

Het Cliënten Punt is er ook voor officiële klachtopvang binnen Neos. Loop je ergens tegen aan of heb je een klacht over o.a. je traject of bejegening dan kun je daarmee bij ons terecht. Wij proberen dan samen met jou en diegene tegen wie de klacht gericht is in gesprek te gaan om tot een oplossing te komen (bemiddeling). Wil je daarna alsnog een klacht indienen dan kunnen we je daarbij ondersteunen.

Financiële vraagstukken

Heb je vragen omtrent bewindvoering, schuldhulp of andere zaken dan kun je bij ons een afspraak maken om jouw vraagstuk bespreekbaar te maken.

Persoonlijke ondersteuning

Vind je het lastig om alleen een gesprek in te gaan met jouw begeleider dan kunnen wij, op afspraak, jou hierin ondersteunen zodat je dit niet alleen hoeft te doen en hetgeen jij graag wil zeggen ook wordt gezegd. Ook kun je bij het Cliënten Punt terecht voor begrip en persoonlijke aandacht voor jouw situatie.

U-Turn (overweging groep voor mensen met een verslaving)

Dit is een wekelijkse bijeenkomst voor mensen die willen (leren) praten over hun gebruik en/of verslaving in een groep met anderen die in vergelijkbare situaties zitten en dezelfde problemen ervaren. Je kunt U-Turn zien als een soort voortraject voor een zelfhulpgroep. De groep is opgezet en wordt gedraaid door ervaringsdeskundigen en cliënten. Voor meer informatie kun je het beste een keer binnenwandelen.

Herstelgerichte trainingen

(Herstel)trainingen

Op eigen kracht

‘Op Eigen Kracht’ is een cursus waarin je alleen of samen met iemand van het Cliënten Punt aan de slag gaat, in het bijbehorende werkboek, met thema’s die belangrijk zijn binnen je eigen herstel. Er staan veel tips en oefeningen in waarmee je zelf aan de slag kunt. Daarnaast kunnen wij je persoonlijk ondersteunen en nabespreken wat je over jezelf geobserveerd hebt.

Herstellen doe je zelf

Het Cliënten Punt is organisator van de cursus ‘Herstellen Doe Je Zelf’. Deze wekelijkse groepscursus gaat over thema’s die met herstel te maken hebben. De grootte van de groep is maximaal 8-10 personen.

Project life

Ook geven wij de hersteltraining, Project Life. Deze is voor jongeren tot 24 jaar en bestaat uit 6 bijeenkomsten, één keer per week. Voor meer informatie neem a.u.b. contact met ons op.

GAST

GAST is een training bedoeld voor jongeren tussen de 16 en 24 jaar die vanuit hun eigen ervaring andere, nog kwetsbare jongeren, willen leren ondersteunen. Deze ondersteuning kan bijvoorbeeld ingevuld worden als een soort maatje of als ondersteuner in een vorm van medezeggenschap. Denk hierbij aan bewonersraad, jongerenraad en gemeentelijke besprekingen. De training bestaat uit 8-10 bijeenkomsten in een kleine groep waarin theoretische en praktische informatie elkaar afwisselen. Om deel te kunnen nemen moet je Herstellen Doe Je Zelf, Project life of een vergelijkbare training hebben afgerond.

Psycho educatie

Psycho-educatie modules zijn informatieve bijeenkomsten voor medewerkers over bepaalde problematieken, die vanuit cliëntperspectief worden belicht. Het doel is om medewerkers een inkijk te bieden in de belevingswereld van mensen met bepaalde problematieken die het contact, het behalen van doelen of een goede werkrelatie soms moeilijk maken. Kortom het belichten van de ervaringen / situatie van de kant van de cliënt. Momenteel beschikt het Cliënten Punt over programma’s gericht op psychose, depressie en suïcide. Ook medewerkers van organisaties buiten Neos kunnen van dit aanbod gebruik maken.

Ervaring

Bij het Cliënten Punt kun je als cliënt maar ook als medewerker terecht voor vragen rondom thema’s die gaan over psychische en maatschappelijke kwetsbaar-heden. Denk hierbij aan praktijkervaring rondom o.a. AD(H)D, autisme, PTSS, Borderline, dak- en thuisloos zijn, verslaving, eenzaamheid, stigmatisering. De medewerkers van het Cliënten Punt hebben hierover de nodige ervaringskennis in huis. Vanuit dit perspectief bieden we ook ondersteuning aan collega’s om een betere aansluiting te creëren bij cliënten.

Cliënten Punt
Hoogstraat 210
5615 PX Eindhoven
T: 040-7517078
T: 040-7517077
E: clientenpunt@neos.nl

Maandag t/m donderdag van 10 – 17 uur.
Mits het bordje ‘OPEN’ er hangt!