Critical Time Intervention (CTI)

Critical Time Intervention (CTI) is een evidence based interventie voor sociaal kwetsbare mensen die een kritische transitie doormaken. Een voorbeeld van een kritische transitie is de overgang van een institutionele setting (opvangvoorziening, gevangenis of algemeen of psychiatrisch ziekenhuis) naar begeleid of zelfstandig wonen. Een escalerende crisissituatie in het systeem heeft ook alle kenmerken van een transitieperiode. Voor cliënten kan een transitieperiode veel spanning veroorzaken, maar het kan tegelijkertijd de bereidheid om te veranderen van cliënten vergroten. CTI speelt hierop in door cliënten in deze periode emotionele en praktische steun te bieden. Daarnaast is CTI erop gericht om verbindingen van de cliënt met zijn sociaal en professioneel steunsysteem te ontwikkelen en te versterken.

Impuls deed onderzoek CTI bij kwetsbare mensen in transitie (binnen Nederland). Klik hier voor de resultaten van het onderzoek.

Je kunt bij ons terecht voor opvang, advies en informatie. Neem contact met ons op. We luisteren graag naar je. Heb je te maken met huiselijk geweld en heb je direct hulp nodig, je kunt ons 24×7 telefonisch bereiken via telefoonnummer 0800 0117 (gratis).