Expositie Nieuw Land, Nieuwe Gezichten

13 april 2023

De liefde bracht de Iraanse Marjan Khosravi naar Eindhoven. Een ander land, waar ze tien jaar lang niet schilderde vanwege heimwee, sociaal isolement en gebrek aan ruimte. Maar bij HK1 heeft ze haar plek gevonden om te schilderen én schilderworkshops te geven. Daar maakt ze schilderijen van de gezichten die ze dagelijks zag. Nu houdt ze haar eerste expositie waarin een 30-tal van deze werken worden tentoongesteld.

Over Marjan Khosravi

Marjan Khosravi kent een bijzonder levensverhaal. De Iraanse kunstenares was schilderijenarchivaris in een van de musea in het Iraanse Teheran toen de liefde haar naar Eindhoven bracht. Op HK1, het centrum voor creativiteit en ontwikkeling, vond Marjan haar passie voor schilderen terug. Door heimwee, sociaal isolement en gebrek aan ruimte had ze tien jaar niet geschilderd. Iedereen was meteen onder de indruk van haar lang verborgen talent dat tegen het doek aan spatte. Ze werd bij HK1 gevraagd schilderworkshops te geven en sinds twee jaar werkt ze daar als activiteitenbegeleidster.

Over de werken van Marjan
De expositie bestaat uiteen 30-tal realistisch geschilderde portretten van mensen die ze bij en rond HK1 van Neos ontmoette. Eindhovense gezichten dus. Haar stijl is deels realistisch, deels expressionistisch. Marjan: “Ik voeg elementen toe uit mijn dromen, gedachten en herinneringen.” We zien op haar werken degene die haar naar HK1 verwees terug, de man met het hondje dat altijd langs wandelt en buurtbewoners, al dan niet met een moeilijk verleden. Ernstige, vrolijke, gepassioneerde blikken, zwaar doorleefde gezichten. Het komt allemaal voorbij op de expositie.

De expositie ‘Nieuw land, Nieuwe gezichten’ van Marjan Khosravi is van 2 t/m 28 mei van 08:00 - 18:00 uur gratis te bezichtigen in het Stadhuis (Stadhuisplein 1, Eindhoven).