‘Bloementeam’ Henry Pasmans sluit jonge Libiër in het hart

Libië 2014. Haitham Saleh maakt verschrikkelijke dingen mee. Zijn moeder wordt vermoord, later zijn vader. Hij is 16 jaar, vlucht naar Tunesië en komt als asielzoeker via Frankrijk naar Nederland. Hij gaat van hot naar her, woont in groepen, mag en kan niets doen: geen opleiding, geen bezigheden. Na verloop van tijd komt hij alleen te wonen in Eindhoven. Daar gaat het slecht met hem. Hij heeft niemand, spreekt de taal nog nauwelijks, heeft geen netwerk. Een klein beetje hulp aan huis is voor de jonge Libiër een druppel in een oceaan. Hij heeft veel meer nodig en komt op in de Crisisopvang Jongeren van Neos terecht.

Haitham: “Daar kreeg ik hulp en aandacht op alle fronten, had contacten, kon dingen leren. Dat had ik altijd gemist, het was geweldig. In de opvang ging het al snel heel goed met me.” Na vijf maanden kan Haitham op zichzelf gaan wonen boven bloemenzaak Pasmans aan de Gestelsestraat. Frank Dohmen, zijn jobcoach, regelt intussen dat hij op het Summa Collega een studie Zorg & Dienstverlening kan beginnen. Haitham: “Frank doet heel veel voor me, net als eerder Ibtissam en Ezra in de begeleiding en Michiel nu. Fantastische mensen.”

Lees het hele artikel in PDF: Pasmans bloemen omarmt Haitham Saleh.