Proef Bouwdepot uitgebreid met 5 jongeren uit Crisisopvang Neos

Opnieuw hebben 5 jongeren zich verbonden aan de proef ‘Bouwdepot’. Allen in begeleiding bij Neos / Changes. Daarmee wordt de proef Bouwdepot in samenwerking met Stichting Zwerfjongeren Nederland uitgebreid tot 10 deelnemers in totaal. Hierdoor zijn we in staat meer te zeggen over de optredende effecten. In februari van dit jaar gingen de eerste vijf jongeren van start in Rotterdam, Den Haag en Eindhoven. Inmiddels zijn de contracten voor tweede lichting jongeren ondertekend en heeft eind juli de eerste uitbetaling plaatsgevonden. De jongeren ontvangen een jaar lang 1050,- euro per maand (de norm voor 21 jaar en ouder) en gaan aan de slag met de door hen zelf gestelde doelen. De begeleiding vanuit Neos / Changes blijft doorlopen.

Doel Bouwdepot

Hoofddoel van de proef met het  bouwdepot is inzichtelijk krijgen wat financiële bestaanszekerheid met deze jongeren doet in hun dagelijkse leven, hun stress, hun blik op de toekomst, de initiatieven die zij nemen en de keuzes die ze maken.

Jongeren van 18, 19 en 20 jaar die financieel nog afhankelijk zijn van hun ouders maar waarbij de ouders buiten beeld zijn worden door geringe financiële middelen sterk beperkt in hun mogelijkheden. Ze krijgen te maken met volwassen kosten maar daar staan geen volwassen inkomsten tegenover. Veel jongeren komen daardoor in de schulden of kunnen maar met moeite hun hoofd boven water houden. Dat heeft op hen een behoorlijke impact. Het brengt zorgen en spanning met zich mee (financiële stress) en heeft daardoor ook invloed op de trajecten die ze doorlopen richting het opbouwen van een eigen zelfstandige toekomst.

Onderzoek

De ervaringen van de jongeren worden in kaart gebracht door Stichting Zwerfjongeren Nederland en Manon van Hoeckel. Hoe het de jongeren vergaat is tevens te volgen via een podcast. Daarnaast worden de effecten van het Bouwdepot op de nieuwe vijf  jongeren in beeld gebracht door de lectoren Nadja Jungmann en Lia van Doorn verbonden aan de Hogeschool Utrecht. Dit gebeurt aan de hand van gestandaardiseerde vragenlijsten en kwalitatieve interviews.

De proef wordt mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van VWS , Kansfonds, Stichting DOEN, FondsNuhtsOhra, Fundatie Santheuvel Sobbe. Financiële bestaanszekerheid voor jongeren is een van de thema’s binnen het actieplan dak – en thuisloze jongeren dat in mei 2019 werd gelanceerd door staatssecretaris Blokhuis.

Meer weten over de proef Bouwdepot en inschrijven voor het ontvangen van de gratis podcast, – met o.a. interviews van de deelnemers – ? Kijk op de site ‘HetBouwdepot’ via deze link !

Bekijk ook de eerdere berichten over het Bouwdepot op onze website