Burgemeester Delhez op expeditie dak-thuislozenopvang in Eindhoven

Vanuit het initiatief ‘Expedities en Zorg en Veiligheid voor Burgemeesters & Wethouders’ ging donderdag 5 maart burgemeester Delhez van de gemeente Veldhoven met bestuurder Raoul Bakkes op pad in Eindhoven. Doel van het bezoek was kennismaken met de opvang voor dak- en thuislozen in de stad. Onder leiding van collega Timo Hurkmans hebben zij diverse locaties in de stad bezocht. Zo zijn ze in gesprek gegaan met medewerkers van de inloop in de Visserstraat (Leger des Heils) en ’t Hemeltje (Stichting Diaconaal Inloophuis ’t Hemeltje) en hebben een bezoek gebracht aan Nachtopvang aan de Mathildelaan en  aan Opstart040.  Met burgemeester Delhez bespraken zij de situatie in Eindhoven en omstreken, waarbij collega Frank Pleijers inhoudelijk zaken toelichtte. De laatste bestemming van deze dag was het Regieteam en het Gemeentelijk De-escalatie Team van Eindhoven. Een waardevolle dag en uiteraard hopen we dat de burgemeester een verruimde kijk op de opvang van dak- en thuislozen heeft gekregen.

Burgemeester Delhez: “Het bezoek heeft mij meer inzicht gegeven in de situatie van dak- en thuislozen. Soms denken we de oplossing te bieden door het aanbieden van een huis, maar vaak is het probleem groter dan dat. En is er meer nodig. Van een huis naar een thuis is een lang traject waar de partners, ook achter de schermen, veel energie en aandacht in stoppen. Dat vraagt wel eens om buiten de kaders te denken en daar heb ik begrip voor.

Op de foto (vlnr) Frank Pleijers;  relatiebeheerder Neos en burgemeester Delhez in gesprek met vertegenwoordigers van het Leger des Heils; Maarten Bokdam,  afdelingshoofd Dienstencentrum en Nachtopvang en Harrie de Heer, directeur Zorg Zuidoost Nederland, bij het bezoek aan de inloop aan de Visserstraat in Eindhoven.

Expedities Zorg en Veiligheid voor Burgemeesters en Wethouders

Dit programma richt zich op het creëren van leerervaringen in het brede (sociaal) veiligheidsdomein. Burgemeesters krijgen inzicht in keuzes die gemaakt worden door professionals in het werkveld van Zorg en Veiligheid, Wonen en Veiligheid, Onderwijs en Veiligheid en Werk en Veiligheid. Onderwerpen die om een college brede aanpak vragen en ook in de raad vaak aan de orde zijn. Burgemeesters die hebben deelgenomen zijn enthousiast over de verdiepende kennis die ontstaat door “echt meewerken aan de uitvoering”. Zij ervaren de verbindende werking die nodig is bij het werken aan complexe vraagstukken.