Tandarts aan huis bij bewoners Neos Verpleegzorgvoorziening

Bewoners van de Neos Verpleegzorgvoorziening hebben sinds kort een tandarts aan huis! In de artsenkamer op de Kwartelstraat houdt hij wekelijks spreekuur en behandelt daar de cliënten. En met deze mobiele praktijk worden nu ook bedlegerige patiënten op de eigen kamer geholpen.

Dit is een doorbraak in de missie van Ady Spierings, onze senior verpleegkundige; zij zoekt al jaren een oplossing om de cliënten de best mogelijke tandzorg te bieden. Want de drempel is hoog! De meeste bewoners hebben geen goed gebit en grote angst voor de tandarts. Deze tandarts is echter geduldig en zeer ervaren in het begeleiden van patiënten met angst. Hij is bekend met de doelgroep en met gerelateerde aandoeningen, zoals verslaving, psychische problematiek, en met de invloed van medicatie.

Voorkomen en bestrijden van pijn en vergroten eigenwaarde

Wat een vondst! Want los van pijnlijke ontstekingen en het opknappen van het slechte gebit – waar cliënten erg tegenop zien – was ook het begeleiden naar de tandarts voor de begeleider steeds een tijdrovende klus. Ady: “Soms moesten patiënten wel zes keer terug! Daar is gewoon geen tijd voor. We hebben al verschillende wegen bewandeld die uiteindelijk niet voldoende bleken te werken voor onze cliënten. En nu met een tandarts aan huis kunnen we pijn voorkomen, pijn bestrijden en een gebit opknappen; dat zorgt ook voor een beter uiterlijk en meer eigenwaarde!’

Voorlopig geldt dit voor de bewoners van Verpleegzorg, maar ondertussen kijken we met de tandarts hoe we deze tandzorg ook toegankelijk kunnen maken voor cliënten van de andere woonvoorzieningen.

Tandartszorg toegankelijk maken voor alle dak- en thuislozen

En de ambities gaan nog verder, want Neos vindt dat alle dak- en thuislozen in de regio laagdrempelig gebruik moeten kunnen maken van tandartszorg (zoals de Straatdokter). Nu zijn er binnen de WMO  wel wat mogelijkheden. Huisartsen kunnen cliënten doorverwijzen naar deze tandarts, en voor mensen die onder bewind staan kan er eventueel Bijzondere Bijstand worden aangevraagd. Zelfs bij onverzekerde zorg kan deze tandarts helpen. Daarnaast zijn er ook instanties die bepaalde tandartskosten willen vergoeden voor pijnbestrijding en ontstekingen en het  CAK heeft formulieren voor onverzekerde zorg voor tandartsbezoek bij spoedgevallen.’  Wordt vervolgd!