Nieuwe mogelijkheid ATC: fietsenmaker worden

Sinds enige maanden biedt het ArbeidsTrainingsCentrum van Neos mensen de mogelijkheid om fietsenmaker te worden. Het is een 5e vakgebied waarin men zich kan scholen, naast logistiek & productie, schoonmaak, horeca en klussen & verhuizen. Gediplomeerd fietstechnicus Han Versteeg verzorgt de opleiding aan de Hessen Kasselstraat. Met het diploma kunnen mensen zich als fietsenreparateur op de arbeidsmarkt begeven. Fietsreparaties kunnen ook als dagbesteding worden uitgevoerd, dus als zinvolle bezigheid om structuur en werkritme op te bouwen zonder het expliciete doel om fietsenmaker te worden.

Behalve scholings- en dagbestedingsmogelijkheden zorgt de fietsenmakerij er ook voor dat cliënten met weinig geld een fiets kunnen aanschaffen of laten opknappen!

Fietsenmaker worden

Dagbesteding en scholing

In de professioneel ingerichte fietsherstelwerkplaats vallen er verschillende werkzaamheden te doen. Banden plakken en vernieuwen, kettingen smeren, spaken spannen, etc. Mensen kunnen hun handigheid en talenten ontdekken en tegelijkertijd iets voor anderen doen. De fietsen worden opgeknapt voor en verkocht aan mensen die met weinig moeten rondkomen. Degenen die zich willen scholen als fietsenmaker om daar een betaalde baan in te vinden, krijgen intensieve ondersteuning en tevens de gelegenheid om zelfstandig te werken. Ze kunnen de opleiding doen op basis van hun dagbestedingbeschikking.

Verkoop: voor cliënten van Neos

De op te knappen fietsen worden door het depot van de gemeente Eindhoven en de Klus- en Verhuisdienst van Neos aangeboden. Na herstel worden ze voor een zeer gunstige prijs – 15 à 25 euro – verkocht aan cliënten van Neos die met weinig geld moeten toekomen. Zo wordt het voor hen gemakkelijker om naar hun afspraken en hun werkplek te gaan.

Reparatie: voor cliënten van Neos en andere zorginstellingen

Cliënten van zowel Neos als andere welzijns- en zorginstellingen kunnen hun fiets tegen kostprijs laten repareren. Dat wil zeggen dat alleen materiaalkosten in rekening worden gebracht.

Openingstijden Verkoop fietsen en meubels Meubelbank

Voor het kopen van een fiets en/of meubels van de Meubelbank kunnen cliënten terecht op:
dinsdagmiddag en donderdagmiddag van 13:00 tot 15.30 uur.

Voor aanmeldingen of informatie en advies over ons aanbod kun je contact opnemen met de collega’s van Toegang. Zij zijn op werkdagen van 09.00 – 12.30 uur telefonisch bereikbaar op nummer 0800-0117 (gratis). Je kunt ook mailen naar toegang@neos.nl.

Voor aanmeldingen of vragen over de opvang van slachtoffers van Huiselijk Geweld of Opvang voor Gezinnen zijn wij 24 uur per dag, zeven dagen in de week bereikbaar op telefoonnummer 0800-0117 of via mail: bureaudienst@neos.nl.

Spullen doneren?
Wij kunnen als organisatie ook hulp gebruiken. Bijvoorbeeld in de vorm van vrijwilligerswerk of donaties. Heb je kleding of spullen die je wilt doneren voor onze deelnemers? Stuur dan een mail naar klusenverhuisdienst@neos.nl met je gegevens en wat je wilt aanbieden. We nemen dan zo snel mogelijk contact op.