Nieuwe telefoonlijn Hear my Voice biedt luisterend oor bij huiselijk geweld

Slachtoffers van huiselijk geweld uit heel Nederland kunnen vanaf vandaag in gesprek met lotgenoten die zelf slachtoffer zijn geweest van huiselijk geweld. Via het gratis telefoonnummer 0800-3200032 kunnen zij hun verhaal delen. De telefoonlijn Hear my Voice is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur.

Het begint met een luisterend oor

Voor veel slachtoffers van huiselijk geweld is het vragen om hulp een te grote stap. Zij durven niet met familie of vrienden te praten omdat zij zich schamen of bang zijn voor de gevolgen als zij de stilte doorbreken. Hierdoor krijgen slachtoffers niet de hulp die zij nodig hebben, waardoor het geweld soms jarenlang doorgaat en escaleert. De telefoonlijn Hear my Voice verlaagt met een luisterend oor de drempel om de eerste stap te zetten.
Bij Hear my Voice neemt een lotgenoot de telefoon op; iemand die zelf slachtoffer is geweest van huiselijk geweld. Slachtoffers kunnen hun verhaal anoniem vertellen aan iemand die hen begrijpt, luistert en niet oordeelt. Dit is een eerste mijlpaal op weg naar een leven zonder geweld. De lotgenoten zijn geen hulpverleners en verwijzen – alleen als het slachtoffer dit zelf wilt – door naar de instanties voor hulp en advies.

Aanvulling op regulier aanbod

Hear my Voice richt zich op de groep slachtoffers van huiselijk geweld die moeilijk bereikbaar is, lang wacht met hulp zoeken en de stap naar officiële instanties nog te groot vindt. Hear my Voice verlaagt de drempel om contact op te nemen en is ondersteunend en aanvullend op het reguliere aanbod van de ketenpartners, zoals de politie, Veilig Thuis, wijkteams en Jeugdzorg.

Over Hear my voice

Hear my Voice is een initiatief van De Combine, een samenwerkingsverband van vier opvangorganisaties bij huiselijk geweld: Arosa Rotterdam, Perspektief Delft, Blijf Groep Amsterdam en Moviera Utrecht.

Voor aanmeldingen of informatie en advies over ons aanbod kun je contact opnemen met de collega’s van Toegang. Zij zijn op werkdagen van 09.00 – 12.30 uur telefonisch bereikbaar op nummer 0800-0117 (gratis). Je kunt ook mailen naar toegang@neos.nl.

Voor aanmeldingen of vragen over de opvang van slachtoffers van Huiselijk Geweld of Opvang voor Gezinnen zijn wij 24 uur per dag, zeven dagen in de week bereikbaar op telefoonnummer 0800-0117 of via mail: bureaudienst@neos.nl.

Spullen doneren?
Wij kunnen als organisatie ook hulp gebruiken. Bijvoorbeeld in de vorm van vrijwilligerswerk of donaties. Heb je kleding of spullen die je wilt doneren voor onze deelnemers? Stuur dan een mail naar klusenverhuisdienst@neos.nl met je gegevens en wat je wilt aanbieden. We nemen dan zo snel mogelijk contact op.