Knelpunten in de maatschappelijke opvang en vrouwenopgang besproken

Op woensdagavond 9 mei vond er een interessante ontmoeting plaats tussen (nieuwe) gemeenteraadsleden, cliënten en medewerkers van Neos en een aantal samenwerkingspartners. In het ArbeidsTrainingsCentrum werd gesproken over knelpunten in de maatschappelijke opvang en vrouwenopgang, zoals de toegang tot de maatschappelijke opvang, beschermd wonen, verlenging van de beschikking, kinderen in de opvang en de rechtspositie van de cliënten.

Indringende praktijkvoorbeelden

Aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden die werden voorgespiegeld door de medewerkers en ervaringsdeskundigen van Neos, werden de hiaten en knelpunten in het vangnet overduidelijk. Evenals de gevolgen daarvan voor de hulpvragers. De politieke vertegenwoordigers waren het er allen over eens: ‘Wat we hier nu zien gebeuren is onder de menselijke maat; hier moeten oplossingen voor komen.’

Ontmoeting was ‘call to action’

De ontmoeting was een soort ‘call to action’ die veel inzicht, bewustwording en urgentie heeft gebracht. Het vinden van die oplossingen vergt uiteraard verdere verdieping in de materie en meer samenwerking tussen instanties, cliënten en ervaringsdeskundigen van de maatschappelijke opvang en de vrouwenopvang. We zetten de gesprekken voort, zodat we met elkaar de menselijke maat kunnen bereiken en handhaven!

Binnenkort volgt een inhoudelijk verslag op deze site dat we met je zullen delen via onze social media.