Knelpunten in de maatschappelijke opvang en vrouwenopgang besproken

Op woensdagavond 9 mei vond er een interessante ontmoeting plaats tussen (nieuwe) gemeenteraadsleden, cliënten en medewerkers van Neos en een aantal samenwerkingspartners. In het ArbeidsTrainingsCentrum werd gesproken over knelpunten in de maatschappelijke opvang en vrouwenopgang, zoals de toegang tot de maatschappelijke opvang, beschermd wonen, verlenging van de beschikking, kinderen in de opvang en de rechtspositie van de cliënten.

Indringende praktijkvoorbeelden

Aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden die werden voorgespiegeld door de medewerkers en ervaringsdeskundigen van Neos, werden de hiaten en knelpunten in het vangnet overduidelijk. Evenals de gevolgen daarvan voor de hulpvragers. De politieke vertegenwoordigers waren het er allen over eens: ‘Wat we hier nu zien gebeuren is onder de menselijke maat; hier moeten oplossingen voor komen.’

Ontmoeting was ‘call to action’

De ontmoeting was een soort ‘call to action’ die veel inzicht, bewustwording en urgentie heeft gebracht. Het vinden van die oplossingen vergt uiteraard verdere verdieping in de materie en meer samenwerking tussen instanties, cliënten en ervaringsdeskundigen van de maatschappelijke opvang en de vrouwenopvang. We zetten de gesprekken voort, zodat we met elkaar de menselijke maat kunnen bereiken en handhaven!

Binnenkort volgt een inhoudelijk verslag op deze site dat we met je zullen delen via onze social media.

Voor aanmeldingen of informatie en advies over ons aanbod kun je contact opnemen met de collega’s van Toegang. Zij zijn op werkdagen van 09.00 – 12.30 uur telefonisch bereikbaar op nummer 0800-0117 (gratis). Je kunt ook mailen naar toegang@neos.nl.

Voor aanmeldingen of vragen over de opvang van slachtoffers van Huiselijk Geweld of Opvang voor Gezinnen zijn wij 24 uur per dag, zeven dagen in de week bereikbaar op telefoonnummer 0800-0117 of via mail: bureaudienst@neos.nl.

Spullen doneren?
Wij kunnen als organisatie ook hulp gebruiken. Bijvoorbeeld in de vorm van vrijwilligerswerk of donaties. Heb je kleding of spullen die je wilt doneren voor onze deelnemers? Stuur dan een mail naar klusenverhuisdienst@neos.nl met je gegevens en wat je wilt aanbieden. We nemen dan zo snel mogelijk contact op.